Spring naar content

Wat kan er zoal met een Whiteboardanimatie?

Als je in het kort een boodschap wilt overbrengen, dan is een gewone animatiefilm vaak een uitstekende keuze. 

Stel, u heeft weing budget en het onderwerp is eenvoudig, dan is een gewone animatiefilm of een met-de-computer-gemaakte-whiteboardfilm vaak een goede keuze.
Een verzonnen voorbeeld: ‘Het is herfst en tijd voor de griepprik. Maak snel een afspraak met uw huisarts.’ Zo’n boodschap is in 2 zinnen verteld, en de illustraties koop je kant en klaar op internet: herfstbladeren, een grijs mannetje en een grijs vrouwtje, een dokter en een injectienaald. Je ziet het zo voor je. Dat is dan ook de beperking: het is allemaal nogal voorspelbaar.

Wanneer een op maat gemaakte Whiteboardfilm?

Maar stel nu dat het gaat om een onderwerp dat groot is, ingewikkeld en belangrijk.
Bijvoorbeeld:
– De duurzaamheidsstrategie van een multinational
– De lange termijnplannen van een overheidsinstantie
– Een ingewikkeld IT-project, kijk bijv. naar deze Promo
– Een ingewikkeld verhaal uitleggen

Om over dit soort veranderingen te communiceren wordt vaak een Powerpoint gebruikt. Maar omdat iedere presentator daar zijn eigen draai aan geeft wordt de verwarring vaak alleen maar groter en gaat het iedereen eigenlijk tegenstaan. Het grote voordeel van een film is dat het basisverhaal vastligt. De presentator aansluitend op de film nog meer informatie geven en men kan er daarna met elkaar over discussiëren.

Lengte van de film 

Je zult begrijpen dat een whiteboardfilm over een groot en ingewikkeld onderwerp wel om een andere aanpak vraagt dan een filmpje over de griepprik. Het verhaal zal bijvoorbeeld niet binnen een minuut verteld kunnen worden. Over de boodschap zal grondig moeten worden nagedacht. Standaardplaatjes zouden afbreuk doen aan de boodschap omdat ze te beperkt zijn en vaak kinderachtig overkomen.

De meest ervaren Whiteboardfilm producent

Als het onderwerp groot is, ingewikkeld en belangrijk, dan is het prettig om te werken met een partij die animatiefilms heeft gemaakt voor tientallen grote Nederlandse- en buitenlandse bedrijven en instanties uit de publieke sector. P&P regisseurs is zo’n partij. Vraag maar aan onze klanten.

Wat kost het?

Elke whiteboardanimatiefilm is bij P&P een uniek product. Alle tekeningen, visuele- en audio-effecten worden speciaal voor deze film gemaakt. De tekst wordt geschreven op basis van uitgebreide interviews en zorgvuldige afstemming met de belangrijkste stakeholders. Een proces dat voor de klant vaak een van de meest waardevolle onderdelen van de hele exercitie is. Soms wordt de tekst ingesproken door iemand van de organisatie zelf: de hoogste baas, de CIO of een projectleider. Soms wordt het verhaal verteld door een verzonnen karakter en huren we een professionele stem in.

Toegegeven: dit is een duurdere manier, het is namelijk veel meer werk, maar onze films gaan jarenlang mee en een whiteboard animatiefilm is vele malen goedkoper dan een ‘gewone’ animatiefilm. Je kunt er heel veel mensen mee bereiken, en de slagingskans van het project wordt er door vergroot. Tel uit je winst. Lees hier meer over onze Werkwijze.

Wat bepaalt de kwaliteit van onze Whiteboardfilms?

Soms lijkt het er op dat het hebben van een film belangrijker is dan dat de film werkt. Er zijn veel aanbieders van whiteboardanimatiefilms. Van heel goedkoop tot prijzig. Maar, wat bepaalt de kwaliteit van een whiteboardfilm? Wanneer werkt een whiteboardfilm en bereikt het zijn doel? Kijk hier voor meer informatie.

Tevreden Klanten & Value for Money

Een voorbeeld. Wij maakten voor een groot Nederlands bedrijf een animatiefilm over hun IT-strategie. Hij wilde dit ook vertonen op een internationaal congres.
Daar gebeurde iets interessants. Alle sprekers hadden een Powerpoint meegenomen en hielden lange verhalen over hun IT-strategieën. Onze klant vertoonde het animatiefilmpje, ongeveer 8 minuten. Na afloop kwam er iemand naar hem toe en vroeg: ‘Zeg, wat heeft dat filmpje eigenlijk gekost?’
Onze klant noemde een bedrag.
Er volgde een lange serie binnenmondse verwensingen….#@%&^
‘Weet je dat wij al twee jaar aan het communiceren zijn over wat dat filmpje van jou in 8 minuten duidelijk maakt? Dat  we er inmiddels anderhalve ton tegenaan hebben gegooid…EN NOG STEEDS SNAPPEN DE MENSEN HET NIET!”
Wij willen ook zo’n film!

Onze klant ging blij naar huis. Lees hier over onze tevreden klanten.